Webcast με θέμα “Lead through disruption: Modeling a sustainable organization” διοργάνωσε η AON στις 4 Ιουνίου, με τη συμμετοχή διακεκριμένων ομιλητών. Στο webcast συζητήθηκε η επόμενη μέρα της πανδημίας σε σχέση με τη στρατηγική των επιχειρήσεων διαφορετικών κλάδων (βιομηχανία, ασφαλιστικός κλάδος, τουρισμός, μάδα, λιανεμπόριο) και την επιχειρησιακή συνέχεια.
Στη διαδικτυακή συζήτηση, με άξονες τις εμπειρίες σημαντικών κλάδων και επιχειρήσεων στην περίοδο του lockdown και τις προσαρμογές των στρατηγικών και των επιχειρηματικών τους μοντέλων, συμμετείχαν ο Κάρολος Σαΐας, Διευθύνων Σύμβουλος, Interasco, ο Γιάννης Βασιλάτος, General Manager – Digital Transformation Officer, Eurolife FFH, η Μαρία Λαζαρίμου, Strategic Communications Consultant της Viohalco και Σύμβουλος Επικοινωνίας, Ελληνική Παραγωγή, η Νίκη Σμυρνή, Founder, Travelgems, ο Μίνωας Μωυσής, Founding Partner, Synergon Partners, ο Μάνος Γερακίνης, Fine Luxurier και Founder, Manos Gerakinis Parfums, ο Γιώργος Παναγιωτίδης International Commerce Advisor και Consultant for South America, The Caribbean Council, η Ρένα Μπαρδάνη, Πρόεδρος, ΕΛΙΝΥΑΕ, ο Γιάννης Ασπιρτάκης, General Manager, ErgoProlipsis και ο Ανδρέας Κουτούπης, AON Team Member, Governance, Risk, Compliance & Internal audit Services Expert. Σύντομο χαιρετισμό απηύθυνε κατά την έναρξη του webcast, ο Γιώργος Κεντούρης, Αντιπρόεδρος της AON Solutions Greece SA ενώ τη συζήτηση συντόνισε η δημοσιογράφος Αλεξάνδρα Λεφοπούλου.
Συνοπτικά, τα συμπεράσματα είναι τα εξής:
- Ο ψηφιακός μετασχηματισμός στον ασφαλιστικό κλάδο στις ειδικές συνθήκες που διαμόρφωσε η πανδημία, υπήρξε αποτελεσματικός και σε βάθος συμβάλλοντας αποτελεσματικά στην υιοθέτηση νέων μοντέλων εργασίας αλλά και την ενίσχυση των δικτύων ιδιαίτερα της ασφαλιστικής διαμεσολάβησης, η επένδυση στο cyber risk αλλά και την εκπαίδευση με σύγχρονα ψηφιακά εργαλεία.
- Η τρέχουσα συγκυρία με αφορμή το χώρο της Υγείας ανέδειξε για μια ακόμη φορά την ανάγκη ανάπτυξης συμπράξεων Δημόσιου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ).
- Η υιοθέτηση της τηλεργασίας, η ανάπτυξη νέων συμπεριφορών, η έμφαση στην επικοινωνία με νέες προσεγγίσεις όπως για παράδειγμα, ο συνδυασμός επιστήμης και πολιτικής προστασίας προκειμένου να ενημερωθούν οι πολίτες, αποτελούν παραδείγματα νέων προσεγγίσεων κατά τη διάρκεια της κρίσης.
- Η πανδημία διαμόρφωσε δύσκολες συνθήκες και για τον κλάδο της μεταποίησης. Η απομόνωση, το κλείσιμο των συνόρων, ο περιορισμός των εισαγωγών μας δίδαξαν τη σπουδαιότητα που έχει η αυτονομία και η εγχώρια παραγωγή προϊόντων.
- Η επικοινωνία στις επιχειρήσεις της μεταποίησης-βιομηχανίας επικεντρώθηκε, στη διάρκεια του covid, στην εσωτερική ενημέρωση σχετικά με τα θέματα Υγιεινής και Ασφάλειας και παράλληλα στους πελάτες και στους stakeholders που ανησυχούσαν για τη βιωσιμότητα της εταιρείας ή τη δυνατότητα να παραδοθούν τα προϊόντα στην ώρα τους.
- Το να ακολουθεί ένα brand τις αξίες του σε κρίσιμες περιόδους όπως αυτή που διανύουμε, είναι καθοριστικής σημασίας για τη σχέση του με τους καταναλωτές. Το δωρεάν περιεχόμενο αποτελεί την καλύτερη διαφήμιση και δημιουργεί ενσυναίσθηση για ό,τι κάνει ένα brand, ενώ οι αλλαγές και τα νέα προϊόντα θα πρεπει να είναι καινούρια αλλά όχι μακριά από το DNA μιας εταιρείας.
- Σταθερές προς αυξανόμενες αναμένεται να παραμείνουν οι δαπάνες για την υγεία, τα φάρμακα, τα παιδιά και τα είδη πρώτης ανάγκης στην πρωτη περίοδο μετά το lockdown (έρευνα της Synergon Partners και της Ipsos Opinion). Έντονη αναμένεται να είναι η τάση μείωσης των δαπανών για διακοπές και ταξίδια καθώς και για ασφαλίσεις και δάνεια. Αποτελεί ζητούμενο να διευκρινιστεί σε επόμενη έρευνα εάν αυτή η τάση αφορά την δαπάνη για νέες ασφαλίσεις και δάνεια ή για τα ήδη υπάρχοντα. Σχετικά με τις τάσεις για κατανάλωση στους επόμενους 6 μήνες σε διαρκή αγαθά φαίνεται πως έχει ενσωματωθεί στους καταναλωτές η τάση για κατανάλωση από απόσταση. Η επόμενη μέρα αναμένεται να πλήξει περισσότερο την αγορά του αυτοκινήτου/μηχανής και τα ακίνητα (ανακαίνιση κατοικίας, αγορά επίπλων κλπ).
- Το Διεθνές εμπόριο δέχτηκε σημαντικό πλήγμα με το lockdown. Το γεγονός αυτό αναμένεται να επιδράσει ιδιαίτερα σε σχέση με τις εμπορικές οδούς και τα εμπορεύματα που αφορούν τα βασικά είδη διατροφής. Οι εισαγωγές και εξαγωγές αναμένεται να αλλάξουν ριζικά μέσα στο επόμενο διάστημα. Οι χώρες που θα καταφέρουν να σώσουν την τοπική βιομηχανία και παραγωγή, θα καταφέρουν να διατηρήσουν τις εξαγωγές τους.
- Ειδικότερα, ο κλάδος της μόδας ακολουθεί τις εξελίξεις της βιομηχανίας. Το πρόβλημα που ανέκυψε μετά το lockdown αφορά στην παραγωγική διαδικασία, με συνέπειες στην παράδοση προϊόντων ή πρώτων υλών. Το lockdown δημιούργησε σημαντικές δυσκολίες στις εισαγωγές και εξαγωγές. Παράλληλα, οξύνει το πρόβλημα των κοινωνικών και οικονομικών ανισοτήτων καθώς η παραγωγή των περισσότερων fashion brands συνδέεται με χώρες της Ασίας και της Αφρικής.
- Μια από τις άμεσες συνέπειες της πανδημίας για τη βιομηχανίας της μόδας αναμένεται να είναι η τάση των fashion brands να αποκτήσουν μεγαλύτερο έλεγχο στο τελικό προϊόν καθώς και η στροφή στα best sellers προϊόντα πωλήσεων και την έμμεση διαφήμιση (προβολή ενός brand μέσα από τις αξίες του ή στο πλαίσιο ενός σκοπού).
- Οι εσωτερικοί ελεγκτές, οι οποίοι εν μέσω της πανδημίας, ανέδειξαν τον συμβουλευτικό τους ρόλο συμμετείχαν παραγωγικά στην διαχείριση της κρίσης για τις εταιρείες και παρέμειναν ουσιαστικά χρήσιμοι σε θέματα διαχείρισης των κινδύνων, προσφέροντας tailor made υπηρεσίες.
- Οι κίνδυνοι στη μετά covid-19 εποχή, έχουν αλλάξει με αποτέλεσμα την αντίστοιχη αλλαγή στην ιεράρχηση του συνόλου των κινδύνων και η βαθμολόγησή τους. Ο εσωτερικός ελεγκτής πρέπει να επισκοπήσει το πλάνο ελέγχου που είχε διαμορφώσει στο τέλος του έτους 2019 και να το αναδιαμορφώσει βάσει των αναγκών που αναδείχθηκαν μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2020.
- Στην επόμενη μέρα, τα θέματα Υγιεινής και Ασφάλειας αποτελούν για τις επιχειρήσεις, βασική προτεραιότητα και μέρος του σχεδιασμού τους σε σχέση με την επιχειρησιακή συνέχεια.